To etiketter på samme øl – hvad er nu det?

I foråret kom jeg forbi en tankstation. Den havde nogle kasser stående med “Holbæk Bryg” – dem havde jeg ikke smagt før – så der røg to med hjem. Her til efteråret fik jeg endelig tid til også at pille etiketterne af – og se nu: der var to etiketter på den ene af øllerne, den ene udenpå den anden, så man ikke kunne se det lige ved første øjekast:

Etiket fra Holbæk Bryg udenpå en etiket fra Holbæk Bryghus

Det har jeg ikke oplevet før – undtagen som fejl, hvor etiketterne krøller sammen eller sidder skævt. Hvad mon historien bag disse to etiketter var?

Erhvervsbladet kan fortælle historien: Det viser sig nemlig, at det var Vagn Høybye fra Holbæk Bryg, som havde hentet nogle øl på det hedengangne Holbæk Bryghus, og solgt dem med egne etiketter på. De skriver:

Uenigheder mellem to mikrobryggerier i Holbæk er endt i krig med beskyldninger om bedrageri og tyveri, beretter Nordvestnyt.dk.

Bestyrelsen i det seks år gamle Holbæk Bryghus mener nemlig, at tidligere bestyrelsesmedlem og salgschef Vagn Høybye Hansen har fjernet øl fra bryghusets lager og dermed disponeret over andelshavernes ejendom. Både på egne vegne samt ikke mindst i det nye mikrobryggeri Holbæk Bryg, som han er medstifter af.

– Vi mangler blandt andet øl fra lager, returpant og kundekartotek. Han har markedsført og solgt vores øl, efter han i januar egenhændigt meddelte, at vi var i betalingsstandsning, fordi banken havde sagt stop, hvilket viste sig ikke at være rigtigt, siger formand for bestyrelsen i Holbæk Bryghus Anders Vedberg til Norvestnyt.

Der er nu rejst krav om tilbagebetaling af 300.000 kroner, og det kan ende med, at Vagn Høybye Hansen meldes til politiet.

Vagn Høybye Hansen afviser de alvorlige anklager, men indrømmer dog at have begået fejl. Derfor har han også betalt noget tilbage og blandt andet afleveret 1.500 flasker øl.

– Jeg har købt det øl for at dække noget af underskuddet i Holbæk Bryghus og kan sælge øllet også med Holbæk Bryghus labels, siger Vagn Høybye Hansen til Norvestnyt.

Han valgte dog at klistre dem over med Holbæk Brygs efter protester fra bryghuset – og ærgrer sig, for det er ulovligt at ændre udløbsdato og skidt markedsføring at forvirre kunderne.

De to etiketter jeg har pillet af min flaske dokumenterer denne historie. Hvad angår holdbarhedsdatoerne, så er det løst på en besynderlig måde: for Holbæk Bryghus’ øl var holdbart til  27/5 2011 – ved at sætte en ny etiket på, ændrede holdbarheden sig til 15/3 2011 – to måneder mindre.

Man kan bemærke, at de to bryggerier beskriver deres øl på følgende måde:

Holbæk Bryghus: En dejlig fyldig ale brygget efter engelsk forbillede med masser af smag fra Pale ale malt, en Engelsk bitter humle & en britisk overgær, krydret med sasz humle. En dejlig øl velegnet til frokostbordet eller blot en tørstslukker.

Holbæk bryg: En fyldig og frugtrig ale efter engelsk forbillede med masser af smag fra Pale Ale Malt, engelsk bitterhumle og en britisk overgær. Den er krydret med Saaz humle, som tilfører øllet en behagelig tør eftersmag og en let duft af fyrrenåle. Velegnet til lyst kød, det danske frokostbord – eller simpelthen som en velsmagende tørstslukker.

Næsten ens – med andre ord.

Man kan læse i Ølentusiasten no 58, at der har været mange beskyldninger ude: Vagn Høybye er blevet beskyldt for at brygge det samme øl som Holbæk Bryghus. Til beskyldningerne siger han, at opskrifterne ikke er identiske, men at de ligner hinanden meget. Når det kan ske, så skyldes det måske, at brygger Mike Murphy har hjulpet begge bryggerier.

De første fem bryg. som kom fra Holbæk Bryg var i øvrigt brygget og tappet på Gourmetbryggeriet i Roskilde. Imens blev en hal i Lillevang gjort klar med brygværket fra jensens Bryghus, som lå mellem Juelsminde og Horsens. Så nu brygges der videre lidt udenfor Holbæk.

Om netetiket

Jeg samler på øletiketter og ølskilte fra danske bryggerier. Jeg får dog også meget tid til at gå med at læse i alle mine bøger om bryggerierne, for jeg søger at samle alle historiske oplysninger om alle de store og små danske bryggerier. Jeg hjælper gerne, hvis du har spørgsmål om danske bryggerier eller øl. Jeg har efterhånden snart medvirket til en stribe udstillinger på museer: Museum Sønderjylland: juleudstillingerne 2011 og 2012. Sygplejemuseet i Kolding 2007: udstillingen "Øllet i sundhedens tjeneste" Post og telemuseet 2002: udstilling om Peter Faber Bramsnæs museum og arkiv: 2000 lokalhistorisk udstilling Esbjerg museum: udstilling om Esbjergs bryggerier Jeg har bidraget til film: Dirch 2011 - målet var at anvende øletiketter og flasker fra de helt rigtige bryggerier som passede til perioden. Jeg har bidraget til en enkelt retssag, da Bayern forsøgte at opnå rettigheder til navnet bayer, eller bajer. Det lykkedes ikke, bla.a. fordi man med mine øletiketter kunne påvise, at navnet var har været alment brugt i næsten hundred år .
Dette indlæg blev udgivet i Alle indlæg, Øletiketter, Nyeste i min samling. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

