Aftapning af udenlandsk øl i Danmark

Når ølaftapperne nu havde udstyret til aftapning, kunne de jo også aftappe udenlandsk øl – og det gjorde de i stor stil. Her vil jeg blot vise to eksempler på tysk importeret øl: en pilsner og en bock-bier samt en lager øl fra den engelske del af verden, som glimrende illustrerer de forbilleder danske bryggerier har haft i udlandet, når de skulle brygge øl til den danske smag:

Kjøbenhavns ølaftapningsanstalt, pilsner lager bier von societäts braueret, Altendorff, ca 1877. Denne ølaftapningsanstalt var en af Københavns største. Den fik navnet i 1875 og havde denne adresse indtil 1883. Grundlæggeren var F. V. Andersen – men han solgte i 1877 – hvorefter firmaet havde adskillige forskellige ejere. F. V. Andersen selv købte i 1877 en anden – endnu større –  københavnsk ølbutik: nemlig Københavns Øl-bouteillerings-etablissement.

Engelsk lagerøl aftappet af Wagner på Ny Kongensgade i København.

Den sidste etiket, er en af de ældste øletiketter i min samling: formentlig brygget i Tyskland, men altså aftappet i København, Danmark. Øllagerkjælderen eksisterede fra 1874 til 1877.

I en samtidig avisannonce kan man læse følgende:

Øl-lagerkjælderen Gl. Kongevej Nr 108, er forsynet med følgende inden- og udenlandske Ølsorter:

Carlsbergs Øl, Bittert dobbelt Øl, Sødt dobbelt Øl, Russisk Taffeløl, Hvidt bittert Øl, Prima hvidt Øl, Sekunda hvidt Øl, Bordøl Nr 1 og 2, Husholdningsøl, Porter, Ale, Culmbacher-Bier, Erlanger-Bier, Bock-Bier, Wiener-Marzen-Bier, Richtenberger-Bier, Waldschlöschen-Bier, Nurnberger-Bier. Bestillinger adresseres til Øl-Lager-Kjælderen Gl Kongevei 108.

Slet ikke noget ringe udvalg, når man tager i betragtning, hvor vanskeligt det egentlig var at transportere varer før 1880.

Om netetiket

Jeg samler på øletiketter og ølskilte fra danske bryggerier. Jeg får dog også meget tid til at gå med at læse i alle mine bøger om bryggerierne, for jeg søger at samle alle historiske oplysninger om alle de store og små danske bryggerier. Jeg hjælper gerne, hvis du har spørgsmål om danske bryggerier eller øl. Jeg har efterhånden snart medvirket til en stribe udstillinger på museer: Museum Sønderjylland: juleudstillingerne 2011 og 2012. Sygplejemuseet i Kolding 2007: udstillingen "Øllet i sundhedens tjeneste" Post og telemuseet 2002: udstilling om Peter Faber Bramsnæs museum og arkiv: 2000 lokalhistorisk udstilling Esbjerg museum: udstilling om Esbjergs bryggerier Jeg har bidraget til film: Dirch 2011 - målet var at anvende øletiketter og flasker fra de helt rigtige bryggerier som passede til perioden. Jeg har bidraget til en enkelt retssag, da Bayern forsøgte at opnå rettigheder til navnet bayer, eller bajer. Det lykkedes ikke, bla.a. fordi man med mine øletiketter kunne påvise, at navnet var har været alment brugt i næsten hundred år .
Dette indlæg blev udgivet i Alle indlæg, Ølaftappere, Øletiketter. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

