Hjælp – hvornår er denne kalender fra?

Så har jeg brug for hjælp.

Se på disse tre etiketter, som jeg har haft i min samling i mere end 20 år.

De får mig til at stille flere  spørgsmål, som jeg håber at du kan hjælpe mig med. Jeg ved, at De forenede Bryggerier blev dannet i 1891 som en forening af 11 ældre københavnske bryggerier. Men hvilket år efter dannelsen lavede DfB denne kalender? Og findes der flere kalenderblade end de tre som jeg har ?

Jeg synes der er flere gåder indbyggede i etiketterne.

Central Hvidtøl blev vist først markedsført af De forenede bryggerier i 20-erne – men etiketterne ser meget ældre ud end som dette.

Omvendt – bryggeriet Alliance var et af de 11 bryggerier, som indgik i DfB. Og DFB  markedsførte nogle af de kendteste produkter fra de indgåede bryggerier i et par år efter 1891 under både det gamle bryggerinavn og navnet De forenede Bryggerier – men ikke mere end et par år.

Derfor: er etiketterne fra 1890-ernes start eller fra tyverne? Og er de overhovedet øletiketter? Hvis ikke, hvad har de så været anvendt til?

Bonusinfo: Der er ikke noget trykt på bagsiden og de måler ca. 6,5 x 4,8 cm.

Om pitazen

kontakt mig på flemming@pitazen.com
Dette indlæg blev udgivet i Alle indlæg. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

