Carlsberg Kick – hvem var inspirationen?

Carlsberg lancerede en sodavand i 60-erne en sodavandsserie ved navn Kick. Den blev mægtig populær. Carlsberg skulle angiveligt være inspireret af et amerikansk firma: Kick Bottling Company limited – se etiketten her nedenunder. Det er ikke lykkedes mig at finde dette selskab “ude i verden” ej heller i mine bøger. Er der nogen af jer trofaste læsere der kan hjælpe?

Her er den første Carlsberg Kick etiket.

Nedenfor er en reklame fra 1975 med Kick der nævner serierne med racerbiler og heste. Der kan man se det layout af Kick etiketterne der holdt længst. Jeg kan også huske, at der har været andre dyr under kapslerne.

Om netetiket

Jeg samler på øletiketter og ølskilte fra danske bryggerier. Jeg får dog også meget tid til at gå med at læse i alle mine bøger om bryggerierne, for jeg søger at samle alle historiske oplysninger om alle de store og små danske bryggerier. Jeg hjælper gerne, hvis du har spørgsmål om danske bryggerier eller øl. Jeg har efterhånden snart medvirket til en stribe udstillinger på museer: Museum Sønderjylland: juleudstillingerne 2011 og 2012. Sygplejemuseet i Kolding 2007: udstillingen "Øllet i sundhedens tjeneste" Post og telemuseet 2002: udstilling om Peter Faber Bramsnæs museum og arkiv: 2000 lokalhistorisk udstilling Esbjerg museum: udstilling om Esbjergs bryggerier Jeg har bidraget til film: Dirch 2011 - målet var at anvende øletiketter og flasker fra de helt rigtige bryggerier som passede til perioden. Jeg har bidraget til en enkelt retssag, da Bayern forsøgte at opnå rettigheder til navnet bayer, eller bajer. Det lykkedes ikke, bla.a. fordi man med mine øletiketter kunne påvise, at navnet var har været alment brugt i næsten hundred år .
Dette indlæg blev udgivet i Alle indlæg, Efterlyses, Sodavandsetiketter. Bogmærk permalinket.

5 svar til Carlsberg Kick – hvem var inspirationen?

  1. Meget interessant Kick etiket!
    Kunne det tænkes, at dette ”The Kick Bottling Company”, på et tidligt tidspunkt, blev opkøbt at Coca-Cola, Dr. Pepper, eller Pepsi-Cola?

  2. Thomas Birck siger:

    kan huske reklamen ovenfor fra et gammelt Anders And blad, lur mig om ikke det kan støves op

    • Hi Thomas,
      Det er mig der har den famøse Kick etiket, der blev givet til et familiemedlem af en ledende medarbejder på Carlsberg i begyndelsen af 1950’erne, så dit indlæg har skærpet min nysgerrighed!
      ”Anders And blad”… hvor sikker er du på det?
      Det ville være et stort gennembrud i en løsning af dette mysterium, hvis du kunne komme det lidt nærmere, eventuelt med nogle flere data eller et billede!

  3. Thomas Birck siger:

    @sochris: well, de der formel1 tegninger er jeg ret sikker på jeg kan huske fra et af de gamle hæfter vi havde i samlehæfter fra dengang jeg voksede op. Jeg vil gerne prøve at finde ud af hvordan det hænger sammen. Det skal retfærdigvis siges at det et min storebror der driver netetiket.dk, så jeg er ikke sikker på hvorvidt min ekspertise er noget værd i lige dèn sammenhæng ;0) men vi har med sikkerhed læst de samme tegneserier! ;0)
    mvh
    th

Skriv et svar

