Maltøl og Koldingfjord

Fornylig overnattede jeg på Koldingfjord Hotel – et smukt og smukt beliggende Hotel. Hotellet har 100 års jubilæum i år – og det er der kommet en dejlig bog ud af – og sandelig om ikke også Koldingfjord er kommet på frimærke.

Jeg fik en øl på hotellet – af hotellet faktisk – og den viste sig at have en sjov historie, som jeg selv har en lille aktie i – derfor synes jeg at netop denne øletiket er extra sjov:

Det viste sig at være en maltøl – den smager nu knap så maltet som jeg husker andre maltøl – men det er en anden sag. Det er historien der er interessant. Hvorfor laver de nu en maltøl, tænkte jeg. Og det gør de, fordi Hotellet oprindelig blev opført som et julemærkehjem – altså betalt af de penge som kom ind ved salg af julemærker. Her kom der børn, som derhjemme ikke fik mad nok, og når de kom herfra var de i god stand. Jeg har medvirket til udstillingen “øllet i sundhedens tjeneste” på Sygeplejemuseet i hotellets nabobygning, og undervejs i forberedelsen til udstillingen så vi på billeder, blandt andet nedenstående billede:

Nå – her får børnene nok serveret maltøl, sagde jeg, det er også sundt og nærende. Det vidste de slet ikke på museet, og de blev enormt glade for oplysningen. Jeg kunne genkende etiketten fra Slotsmøllens fabrikker. Det er lidt svært at se på billedet, men man kan på flasken bagest i lokalet til venstre genkende medaljen på denne etiket:

Og ad denne snirklede vej var historien i orden: Selvfølgelig skal Koldingfjords jubilæumsøl være en maltøl.

Om netetiket

Jeg samler på øletiketter og ølskilte fra danske bryggerier. Jeg får dog også meget tid til at gå med at læse i alle mine bøger om bryggerierne, for jeg søger at samle alle historiske oplysninger om alle de store og små danske bryggerier. Jeg hjælper gerne, hvis du har spørgsmål om danske bryggerier eller øl. Jeg har efterhånden snart medvirket til en stribe udstillinger på museer: Museum Sønderjylland: juleudstillingerne 2011 og 2012. Sygplejemuseet i Kolding 2007: udstillingen "Øllet i sundhedens tjeneste" Post og telemuseet 2002: udstilling om Peter Faber Bramsnæs museum og arkiv: 2000 lokalhistorisk udstilling Esbjerg museum: udstilling om Esbjergs bryggerier Jeg har bidraget til film: Dirch 2011 - målet var at anvende øletiketter og flasker fra de helt rigtige bryggerier som passede til perioden. Jeg har bidraget til en enkelt retssag, da Bayern forsøgte at opnå rettigheder til navnet bayer, eller bajer. Det lykkedes ikke, bla.a. fordi man med mine øletiketter kunne påvise, at navnet var har været alment brugt i næsten hundred år .
Dette indlæg blev udgivet i Alle indlæg, Nyeste i min samling. Bogmærk permalinket.

Et svar til Maltøl og Koldingfjord

  1. Pingback: Ny øl: Trolden Bryghus Jubilæumsmaltøl Koldingfjord 100 År

Skriv et svar

