Politisk korrekt øl-volapyk

Ølfabrikken – en fabrik der laver øl. Et nyt indslag i de mange bryggerier, der blot kaldte sig mikrobryggerier på den tid, hvor det blev anset som positivt at distancere sig fra de store fabrikker.

Se blot denne lille reklamefilm fra bryggeriet. Kom ikke og sig at de ikke turde kalde en spade en spade. Dejligt slogan: Livet er for kort til lorteøl! Jeg stødte første gang på det på de dåseøl fra Ølfabrikken jeg købte nede på den lokale tank. Forfriskende tænkte jeg.

Senere kunne jeg i Superbrugsen købe flaskeøl med denne etiket:

Hmm tænker man så. Livet er til kvalitetsøl. Hvad skete der med klassens frække dreng? Hvor er glimtet i øjet? Hvad kan grunden nu være?

Skyldes det opkøbet af Gourmetfabrikken og dermed at Harboe nu har fået indflydelse på Ølfabrikken? En brandundersøgelse peger på, at det nye slogan har en ekstra kvalitet – nemlig at det peger på kvalitet. Det gjorde det gamle nu osse, vil jeg mene.

Eller er der tale om, at da Ølfabrikken kom ind i COOP’s butikker, så skulle sloganet være mere stuerent? Svaret blæser i vinden, jeg har ikke kunnet finde ud af det. Kun at Ølfabrikken ikke længere findes i COOP, da de på et tidspunkt ønskede også at blive solgt i Dansk Supermarkeds butikker. Den forhandling fejlede, så nu er de ingen af stederne!

Ærgerligt. Jeg kunne godt lide øllet – som var billigt, lidt friskere humlet end det mest almindelige, og dog ikke så humlet så det var ligemeget igen.

Om netetiket

Jeg samler på øletiketter og ølskilte fra danske bryggerier. Jeg får dog også meget tid til at gå med at læse i alle mine bøger om bryggerierne, for jeg søger at samle alle historiske oplysninger om alle de store og små danske bryggerier. Jeg hjælper gerne, hvis du har spørgsmål om danske bryggerier eller øl. Jeg har efterhånden snart medvirket til en stribe udstillinger på museer: Museum Sønderjylland: juleudstillingerne 2011 og 2012. Sygplejemuseet i Kolding 2007: udstillingen "Øllet i sundhedens tjeneste" Post og telemuseet 2002: udstilling om Peter Faber Bramsnæs museum og arkiv: 2000 lokalhistorisk udstilling Esbjerg museum: udstilling om Esbjergs bryggerier Jeg har bidraget til film: Dirch 2011 - målet var at anvende øletiketter og flasker fra de helt rigtige bryggerier som passede til perioden. Jeg har bidraget til en enkelt retssag, da Bayern forsøgte at opnå rettigheder til navnet bayer, eller bajer. Det lykkedes ikke, bla.a. fordi man med mine øletiketter kunne påvise, at navnet var har været alment brugt i næsten hundred år .
Dette indlæg blev udgivet i Alle indlæg, Øletiketter, Dansk øl, danske bryggerier, Reklame. Bogmærk permalinket.

2 svar til Politisk korrekt øl-volapyk

  1. Arne Fritzen siger:

    Vedr. ølfabrikken, jeg har i torsdags købt en kasse i Kvickly Allerød Men det jo heller ikke en normal butik når vi taler øl :-))

  2. Pingback: Kort nyt: Gavnø, Føniks, Vestfyen, NOx-afgift, Refsvindinge, Nørrebro, Carlsberg, Bøgedal osv.

Skriv et svar

