Uden Kapsler intet Øl

På Esbjerg Museum står der på loftet en spand med teksten: uden Kapsler intet Øl – Aflever Deres brugte Kapsler. Den blev fundet frem i forbindelse med udgivelse af bogen “fra Skibsøl til Cola” – om de esbjerggensiske bryggeriers historie. I bogen gætter forfatteren på, at metallet har skullet smeltes om til våben. Intet kunne være mere forkert.

Forklaringen er en helt anden og meget mere simpel – en overgang var det simpelthen ikke muligt at købe en øl uden at komme med en brugt kapsel. Der var materiale-mangel, og det var ikke muligt at få de plader, som kapsler normalt blev skåret ud af. Spanden har formentlig stået hos en købmand i Esbjerg By. Jeg har bidraget med mange gamle historier, udklip, billeder m.v. til bogen – men blev desværre ikke spurgt om netop dette.

Storm P var ikke sen til at fange situationen med sin vanlige spidse pen – hans klassiske vagabond spørger ikke om en øl, eller om penge til øl – men om kapsler:

Under krigen var indsamlinger sat i system – en kendt kampagne var den med sloganet “Faar vi Klude får De Tøj”. Men kapselmangelen opstod pludseligt, så den røg udenom systemet: se annoncen nedenfor fra “crown-cork fabrikkernes materialudvalg”. Crown-cork var det normale ord for kapsel i en periode hvor kapslerne erstattede korkpropperne – det var i hvert fald det almindelige tekniske udtryk. Og ja – der var kork i kapslerne dengang – vi er før tiden hvor plastic blev almindeligt.

Om netetiket

Jeg samler på øletiketter og ølskilte fra danske bryggerier. Jeg får dog også meget tid til at gå med at læse i alle mine bøger om bryggerierne, for jeg søger at samle alle historiske oplysninger om alle de store og små danske bryggerier. Jeg hjælper gerne, hvis du har spørgsmål om danske bryggerier eller øl. Jeg har efterhånden snart medvirket til en stribe udstillinger på museer: Museum Sønderjylland: juleudstillingerne 2011 og 2012. Sygplejemuseet i Kolding 2007: udstillingen "Øllet i sundhedens tjeneste" Post og telemuseet 2002: udstilling om Peter Faber Bramsnæs museum og arkiv: 2000 lokalhistorisk udstilling Esbjerg museum: udstilling om Esbjergs bryggerier Jeg har bidraget til film: Dirch 2011 - målet var at anvende øletiketter og flasker fra de helt rigtige bryggerier som passede til perioden. Jeg har bidraget til en enkelt retssag, da Bayern forsøgte at opnå rettigheder til navnet bayer, eller bajer. Det lykkedes ikke, bla.a. fordi man med mine øletiketter kunne påvise, at navnet var har været alment brugt i næsten hundred år .
Dette indlæg blev udgivet i Alle indlæg, Reklame. Bogmærk permalinket.

Et svar til Uden Kapsler intet Øl

  1. Pingback: Kort nyt: Ryan Witter-Merithew, Bøllingsø, Ebeltoft, Amager, USA osv.

Skriv et svar

