Bedes sendt pr jernbane i dag

Her er et kort, som jeg netop har fået i min samling. Det er sendt af en ølhandler Petersen i Birkerød til De forenede bryggerier i 1927 og er et fint eksempel på en bestilling af øl. Kortet fortæller mange fine små historier – de kommer her nedenfor:

Vi kan konstatere, at man kunne bestilles jule hvidtøl, i tre forskellige tøndestørrelser: 2/3, 1/3 og 1/6 hl. Det samme gælder hvidtøl i tre kvaliteter: no 1, no 2 og no 3 samt Kahytsøl og Skibsøl no 1. Man kunne også købe gær. På flaske sælges et bredt udsnit af øl. Det mest interessante er dog, at den konkrete bestilling: 100 flasker 300 flasker KB Pilsner Eksport Dobbeltøl og 300 flasker Central Maltøl bedes sendt pr. “Bane i Dag”. Det var simpelthen muligt at få varerne leveret samme dag.

Jeg ved ikke om der var flere postkassetømninger i 1927 – og postomdelinger for den sags skyld – men man kan i princippet forestille sig, at Petersens har sendt brevet om morgenen, at det er ankommet tidlig eftermiddag til bryggeriet på Vestre Boulevard, og at øllet blev afsendt senere på eftermiddagen og modtaget lige før lukketid –  samme dag. Og vi taler før fax og email. Det er da hurtigt. Det samme kan selvfølgelig lade sig gøre i dag – men ikke pr brev og jeg tror heller ikke pr bane.

Her er et andet kort. Her kan der bestilles andre typer øl, bl.a. Reform Maltekstrakt. Men det er nu ikke derfor jeg synes det er sjovt. Det er derimod fordi man kan bestille øl med enten korkprop eller med kapsel (som hedder Crown Cork fordi der var kork i bunden (eller toppen om man vil) i de ældste kapsler). Man fik altså valget. Og så kan vi konstatere at julehvidtøllet blev solgt tidligt – allerede september! Men selv med alle disse muligheder nøjedes Lars Petersen med at bestilles 6 halvtønder Hvidtøl nummer 2.

Carlsberg brugte jernbanen flittigt til øldistribution til hele landet. Prøv at tænke på, at  transport af øl fra København til f.eks. Vestjylland var stort set umulig eller i hvert fald dyr, før end jernbanenettet blev fintmasket og broerne bygget. Lillebæltsbroen er f.eks. fra 1935.

J.C. Jacobsen holdt et foredrag: “Bryggeriindustriens fremskridt i de sidste halvtredsindstyve aar” den 16. oktober 1884. Her i sagde han:  “Ved at anbringe Isbeholdere i dertil indrettede Jærnbanevogne (Isvogne) blev det ogsaa muligt at forsende Øl til alle Aarets Tider, selv til fjærnt liggende Steder, hvorved Exporten fra de fortinlige Bryggerier i Syd-Tyskland til andre Lande, navnlig til Frankrig, tog et betydeligt opsving. Denne eksportmulighed kunne vi selvfølgelig også mærke i Danmark – der kom mere udenlandsk øl “på hylderne” – se f.eks. her.

Men man kan da kalde det ironi, at Carlsberg senere på bagsiden af værtshusnotaer- eller regninger viste denne lille illustration:

Aldrig en artikel uden øletiketter: Så her er en fra Esbjerg med tog på:

Reklamer

Om pitazen

kontakt mig på flemming@pitazen.com
Dette indlæg blev udgivet i Alle indlæg, Øletiketter, Øllets distribution, Nyeste i min samling. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s