Pladderballe Bryghus

Forleden kom jeg til et byttestævne til at tale med en mand som fattede interesse for et par købmandsposer med Storm P motiver. Han fik et par stykker med hjem. Vi talte lidt om øl – jeg fortalte, at jeg lige i øjeblikket drak Pladderballe Bryghus’ øl. Sjovt sagde han, det er mig der står bag bryggeriet. Han hedder Martin Bo Petersen. Og hans og Pladderballe Bryghus’ historie må vi da lige repetere her på siden sammen med et par sidehistorier om Næstvedbryggerierne.

Først: Pladderballe Bryghus er et fantombryggeri, som trækker på Monrad og Rislunds univers af sjove og skæve eksistenser. Bryggeriet har sine helt egne historier bag øllets navne, jeg kan specielt godt lide kakerlakpuler (når flueknepperi alligevel er for småt). Alt det kan man læse om på Pladderballe Bryghus’ hjemmeside. 

Først fik Martin brygget på Slotsbryggeriet Føniks, som var opstået som et samarbejde af Næstvedbryggeriet Føniks ved John Serritslev og Slotsbryggeriet Gavnø. Føniks havde flyttet hele bryggerianlægget ud på slottet og blev installeret i en stor lade.

Anlægget var lille og øllet blev håndtappet. Men skulle øllet blive en succes, så havde man et større anlæg på hånden. Da COOP valgte at give ordren på Pladderballe Bryghus’ øl til Føniks (og ikke Gavnø) besluttede Gavnø at stoppe samarbejdet. Næstvedbryggeriet måtte tilbage til det gamle navn: Næstvedbryggeriet Føniks. Man flyttede derfor i juleferien ud af slottet og ud på Fabriksvej i Næstved (sic) og forhandlingerne om det store brygværk endte sådan, at slottet lejede det til brygning under navnet Slotsbryggeriet Gavnø Aps.

Ude på fabriksvej bryggede man og forsøgte at skabe en succes til lancering i SuperBrugsen, Kvickly og Dagli’Brugsen den 26. januar 2012. Det lykkedes! Øllet blev den trediemest solgte specialøl i COOP, og det endda i et år hvor salget af specialøl steg 20%.  Hele affæren så således ud oppe i min lokale brugs:

Superbrugsen i Hvalsø

30. juni 2012 gik Føniks konkurs – de kunne ikke leve op til den store COOP ordre og knækkede halsen på en succes –  en helt bagvendt historie i forhold til andre mikrobryggerier.

Og så måtte Martin starte forfra. Og 9. juli 2012 kunne der igen sælges Pladderballe Bryg i min lokale brugs: denne gang brygget på Bornholm, Svaneke Bryggeri. Den øl ser sådan ud: Med en storsmilende Martin på (og med et par humleblade som dække kan en dynejakke pludselig se helt nisset ud):

 

Med denne øl skriver Martin sig ind i en meget gammel og traditionsrig historie med nisser på øllet. Den allerførste danske juløl fra 1896 havde nemlig også en nisse på etiketten – den historie kan du læse mere om her. 

Jeg er lidt frustreret over, at jeg ikke har alle øllerne fra bryggeriet i min samling: jeg mangler en Påskelammer – skulle der nu være nogen som har en liggende så hører jeg gerne om det.

Om netetiket

Jeg samler på øletiketter og ølskilte fra danske bryggerier. Jeg får dog også meget tid til at gå med at læse i alle mine bøger om bryggerierne, for jeg søger at samle alle historiske oplysninger om alle de store og små danske bryggerier. Jeg hjælper gerne, hvis du har spørgsmål om danske bryggerier eller øl. Jeg har efterhånden snart medvirket til en stribe udstillinger på museer: Museum Sønderjylland: juleudstillingerne 2011 og 2012. Sygplejemuseet i Kolding 2007: udstillingen "Øllet i sundhedens tjeneste" Post og telemuseet 2002: udstilling om Peter Faber Bramsnæs museum og arkiv: 2000 lokalhistorisk udstilling Esbjerg museum: udstilling om Esbjergs bryggerier Jeg har bidraget til film: Dirch 2011 - målet var at anvende øletiketter og flasker fra de helt rigtige bryggerier som passede til perioden. Jeg har bidraget til en enkelt retssag, da Bayern forsøgte at opnå rettigheder til navnet bayer, eller bajer. Det lykkedes ikke, bla.a. fordi man med mine øletiketter kunne påvise, at navnet var har været alment brugt i næsten hundred år .
Dette indlæg blev udgivet i Alle indlæg, Dansk øl, danske bryggerier, Efterlyses, Nyeste i min samling og tagget , . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

