Et forsøg på at forbyde en øletiket

Her er så en gammel nyhed – men alligevel er den værd af holde fast i: Spar Nord forsøgte 13. juli 2012 at forbyde en øletiket hvor der var afbildet en rigtig pengemand med høj hat og krumme fingre med guldringe på. Men det var nu mest logoet på mandens trøje som Spar Nord ikke kunne lide, det indeholdt nemlig en nar – banknavnet SparNar og så en rød blå bue, som kunne se ud som om den var planket fra SparNords logo.

nu forbudt øletiket fra Hord Beer

Her er den nu forbudte øletiket er fra Horn Beer – det er bryggerens kone, Gunhild, der maler alle etiketterne som billeder – begavet og dejlig humoristisk i øvrigt. Man kan sammenligne med Spar Nord’s logo som jeg har hentet fra deres hjemmeside:

Der er ingen tvivl om, at Jørgen Fogh Rasmussen ikke er glad for bankvæsenet. Og øllen er brygget i protest mod finansverdenen, bankerne  og den grådighed man kan opleve i denne branche. Øllen er derfor brygget med et budskab – som man kan læse på etiketten eller på Horn Beer’s hjemmeside her.  Øllen har i øvrigt en alkoholprocent på 6,4% – lige midt imellem indlånsrenten på 0% og udlånsrenten – sådan kan den også lige vendes.

Spar Nord mente, at Horn Beer brugte bankens logo på en krænkende måde. Og navnet var for tæt på navnet Spar Nord. Hertil svarede Jørgen, at der var mange banker der hed noget med Spar – så etiketten var ikke møntet på spar Nord men på alle banker.

For at understrege dette fjernede Jørgen den rød blå bue fra etiketten. Spar Nord fortsatte. Så indsatte han et cencur skilt midt på etiketten – her er et udklip af de tre etiketter:

forbud øletikette

anden forbudte øletiket fra Horn Beer

Horn Beer Grisk - tilladt etiket

Den 22. august skulle Jørgen så møde i Fogedretten kl 09:30. Jeg blev – som Ølentusiast – inviteret til at møde op og støtte ham, men skulle selvfølgelig på arbejde. Det var der en hel række andre der ikke skulle, så der mødte et talstærkt følge op i retten. Med ølentusiast-trøjer og hele udstyret. Dommeren fortalte efterfølgende at den slags opbud oplevede han ellers kun i rockersager. Efter retsmødet gav Jørgen Grisk på Bjergtrolden, et fast mødested for ølentusiaster. Det tiltrak sikkert også nogle.

Der var hele 6 punkter som retten skulle tage stilling til, og Jørgen vandt dem alle 6. Blandt andet udtalte retten, at de mente at den tredie etiket ikke kunne krænke nogen og Jørgen fik lov til at bruge den.

Spar Nord kaldte efterfølgende i pressen sagen uafgjort. Men de havde selvfølgelig fået etiketten ændret. Man kan som samlet resultat sige, at Jørgen og Horn Beer fik en masse “gratis” omtale og fik maksimal opmærksomhed omkring etiketten og den sag, der havde født den.

Fordi de to første etiketter blev så hurtigt forbudt så er de faktisk gået hen og blevet relativt sjældne. Men jeg har heldigvis dem begge i min samling – takket være gode samlerkolleger og Gunhild.

Om netetiket

Jeg samler på øletiketter og ølskilte fra danske bryggerier. Jeg får dog også meget tid til at gå med at læse i alle mine bøger om bryggerierne, for jeg søger at samle alle historiske oplysninger om alle de store og små danske bryggerier. Jeg hjælper gerne, hvis du har spørgsmål om danske bryggerier eller øl. Jeg har efterhånden snart medvirket til en stribe udstillinger på museer: Museum Sønderjylland: juleudstillingerne 2011 og 2012. Sygplejemuseet i Kolding 2007: udstillingen "Øllet i sundhedens tjeneste" Post og telemuseet 2002: udstilling om Peter Faber Bramsnæs museum og arkiv: 2000 lokalhistorisk udstilling Esbjerg museum: udstilling om Esbjergs bryggerier Jeg har bidraget til film: Dirch 2011 - målet var at anvende øletiketter og flasker fra de helt rigtige bryggerier som passede til perioden. Jeg har bidraget til en enkelt retssag, da Bayern forsøgte at opnå rettigheder til navnet bayer, eller bajer. Det lykkedes ikke, bla.a. fordi man med mine øletiketter kunne påvise, at navnet var har været alment brugt i næsten hundred år .
Dette indlæg blev udgivet i Alle indlæg, Dansk øl, danske bryggerier, Nyeste i min samling. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

