Zero øl – en øl som ikke slog an

Jeg har for nylig fundet historien om disse to etiketter i min samling.

IMG_0010

De forende bryggeriers Absolut alkoholfrit Øl – og efterfølgeren Zero.

IMG_0011

I bogen “Benny Dessau” af Anders Vigen fra 1950 kan man læse, at De forende Bryggeriers Direktør Dessau forsøgte at tale godt for Afholdsbevægelsen, som var meget imod især bayerskøllet (og snapsen selvfølgelig, men det er en anden historie). Han mente først at kunne forsone dem med sit Kroneøl, som blev introduceret ved  i 1895. Dette øl havde et alkoholindhold som var mindre end to en kvart procent. Han gjorde ifølge bogen meget ud af en afholdskongres i 1904 -dog uden held, jeg tænker at det var foreningens 25 års jubilæum der tænkes på – her er en fin reklame-tændstiksæske fra denne lejlighed.

Men som der står: “Afholdsfolket lod sig ikke vinde. Saa forsøgte han sig med et rent Afholdsøl, som ved en Navne-Konkurrence med 100.000 Deltagere døbtes Zero (nul). Dog denne gang mislykkedes det for Benny Dessau, Navnet gik i opfyldelse. Øllet slog ikke an.”

Den sort/hvide etiket er den som blev brugt før navne-konkurrencen, og den røde efter. Her er vi altså mere end 100 år før Cola lancerede deres Zero i 2006 og i Danmark i 2007.

Om netetiket

Jeg samler på øletiketter og ølskilte fra danske bryggerier. Jeg får dog også meget tid til at gå med at læse i alle mine bøger om bryggerierne, for jeg søger at samle alle historiske oplysninger om alle de store og små danske bryggerier. Jeg hjælper gerne, hvis du har spørgsmål om danske bryggerier eller øl. Jeg har efterhånden snart medvirket til en stribe udstillinger på museer: Museum Sønderjylland: juleudstillingerne 2011 og 2012. Sygplejemuseet i Kolding 2007: udstillingen "Øllet i sundhedens tjeneste" Post og telemuseet 2002: udstilling om Peter Faber Bramsnæs museum og arkiv: 2000 lokalhistorisk udstilling Esbjerg museum: udstilling om Esbjergs bryggerier Jeg har bidraget til film: Dirch 2011 - målet var at anvende øletiketter og flasker fra de helt rigtige bryggerier som passede til perioden. Jeg har bidraget til en enkelt retssag, da Bayern forsøgte at opnå rettigheder til navnet bayer, eller bajer. Det lykkedes ikke, bla.a. fordi man med mine øletiketter kunne påvise, at navnet var har været alment brugt i næsten hundred år .
Dette indlæg blev udgivet i Alle indlæg. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

