Politisk korrekte Carlsberg-reklamer

Tiderne skifter – hvad der engang var helt i orden er nu politisk ukorrekt. Om netop dette handler denne lille blog – vi skal have et par eksempler på Carlsbergreklamer, der ikke længere er i orden – og slutter af med en Carlsberg-reklame for tre stærke øl, der ikke var i handelen.

Er børne lidt sløje – så stik dem en øl – og er du på overarbejde (forceret arbejde, dejligt udtryk smag lidt på det…) så hjælper en Carlsberg Ny Porter i løbet af dagen. I vore dage tror jeg ikke at den slags reklamer ville gå – selvom reklamer for alco-sodavanderne appellerer til helt unge mennesker. Der findes også flere andre reklamer henvendt til børn med øl (specielt fra Kongens Bryghus) mens der kun kendes en enkelt “Børneøl”-etiket fra Odsherreds Bryggeri – den ville jeg godt have i min samling, og den efterlyses hermed.

Og nej det er ikke hagekors der er på etiketterne, det er svastika, som Ny Carlsberg brugte indtil magtovertagelsen i Tyskland i trediverne – skiftet tog en del tid, specielt for sodavandsflaskernes vedkommende, da de jo blev genbrugt adskillige gange.

Og nu vi er ved tyskerne så kommer her en reklame for øl, der ikke kunne købes:

Denne reklame er gået igennem den tyske censur under 2. verdenskrig. Underfundigt, for på reklamen ses tre øl, som slet ikke kunne købes. Den tyske censor har sikkert ikke forstået den underfundige og ellers kun let skjulte pointe: når besættelsen er ovre, så kommer de normale dage – og dermed det stærke øl – tilbage. Brygning af stærkt øl var forbudt under det meste af krigen (byg skulle bruges til brød).

Da krigen var over kom det ikke helt at gå som Carlsberg spåede, stærkt øl blev ikke tilladt i 1945, og forbudet mod brygning af stærkt øl var faktisk en af de sidste rationeringslove der faldt. Der skulle gå helt indtil september 1951 før end stærkt øl blev tilladt. Dog med to undtagelser, hvor stærkt øl blev solgt i 1949 0g 1950 til overpris og velgørende formål.

Om netetiket

Jeg samler på øletiketter og ølskilte fra danske bryggerier. Jeg får dog også meget tid til at gå med at læse i alle mine bøger om bryggerierne, for jeg søger at samle alle historiske oplysninger om alle de store og små danske bryggerier. Jeg hjælper gerne, hvis du har spørgsmål om danske bryggerier eller øl. Jeg har efterhånden snart medvirket til en stribe udstillinger på museer: Museum Sønderjylland: juleudstillingerne 2011 og 2012. Sygplejemuseet i Kolding 2007: udstillingen "Øllet i sundhedens tjeneste" Post og telemuseet 2002: udstilling om Peter Faber Bramsnæs museum og arkiv: 2000 lokalhistorisk udstilling Esbjerg museum: udstilling om Esbjergs bryggerier Jeg har bidraget til film: Dirch 2011 - målet var at anvende øletiketter og flasker fra de helt rigtige bryggerier som passede til perioden. Jeg har bidraget til en enkelt retssag, da Bayern forsøgte at opnå rettigheder til navnet bayer, eller bajer. Det lykkedes ikke, bla.a. fordi man med mine øletiketter kunne påvise, at navnet var har været alment brugt i næsten hundred år .
Dette indlæg blev udgivet i Alle indlæg, Øletiketter, Efterlyses, Reklame. Bogmærk permalinket.

Et svar til Politisk korrekte Carlsberg-reklamer

  1. Pingback: Kort nyt: Ryan Witter-Merithew, Bøllingsø, Ebeltoft, Amager, USA osv.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s